DNES
ZAVŘENO

Jaroslav Jebavý

BÍLÁ NEBO ČERNÁ

JAROSLAV JEBAVÝ

Narodil se 30. července 1952 v Jilemnici, od roku 1975 žije v Pardubicích. Pracoval jako mědikovec, kapitán říční plavby nebo výtvarník v galerii. Vystavoval na víc jak třicítce samostatných výstav, účastnil se desítek výstav společných (KK3, UTesla, UVU), mezinárodních plenérů a workshopů v Polsku, Německu a Bulharsku. Výtvarně doprovodil tři básnické sbírky Pavla Rajchmana. Je členem Klubu konkretistů KK3.

 

Samostatné výstavy

2022
Bílá nebo černá, Galerie FONS, Pardubice
2021
Čas kruhů, Výstavní síň Divadla Karla Pippicha, Chrudim
2020
Kružba, Galerie Ústavu Akademie věd, Praha
2019
Kroužení, Galerie Litera – Navrátil, Praha
Geometrie, Galerie AMB, Hradec Králové
2018
Obrazy, Kulturní centrum Česká Třebová
2017
Nic než kruhy, GAMPA, Pardubice
2015
Ohlédnutí, Galerie Ibis, Pardubice
2013
Variace na stejné téma, Východočeské divadlo Pardubice
2012
Koláže a kresby, Galerie FONS, Pardubice
Dualita – GAMA, Univerzita Pardubice
2009
Obrazy, Galerie Caesar, Olomouc
Variace na jedno téma, Galerie Chodba, VO ZUŠ Pardubice-Polabiny
2007
Mezikruhy, Salon Mina, Litvínov
2004
Velké formáty, Galerie AMB, Hradec Králové
Jedna báseň, Galerie FONS, Pardubice (s Pavlem Rajchmanem)
2003
Rok kresby, Galerie Univerzity Pardubice
Výstava (s J. Lacinou aj. Procházkou), Muzeum a galerie Orlických hor, Rychnov nad Kněžnou
2002
Výstava 50, elektrárna, Uhersko
Ostrovy neklidu, Příhrádek, Pardubice
2001
Galerie F. A. Sporcka, hospital Kuks
2000
Obrazy, Studio Paměť, Praha
Obrazy, Galerie Otevřeno, Pěčín
8 x 200 x 200, Východočeská galerie Pardubice
1995
Obrazy, Galerie Dům U Jonáše, Pardubice
1994
Měděné objekty, Galerie Gong, Pardubice
1991
Plavební znaky, Tenis klub, Pardubice
1989
Plavební znaky, jednodenní výstava na soutoku Labe a Loučné (23. 6.)
1987
Klub Polabiny 4, Pardubice (s R. Pavlíčkem)
1985
Obrazy, Galerie Pod podloubím, Olomouc

 

Společné výstavy
2022
Konkrétní Smetana (55 let KK3), SmetanaQ Gallery, Praha
2021
Konkrétní podzim, Symbol, znak, litera, Hradec Králové
30 let Galerie Caesar, Galerie Caesar, Olomouc
2020
Konkrétní podzim, Fenomén Gočár, Hradec Králové
2019
Konkrétní podzim, Minimal art, Hradec Králové
O 50 let později (Klub konkretistů), Galerie umění Karlovy Vary
2018
Konkrétní podzim, Trikolóra, Hradec Králové
Český konkret pod egidou KK3, Kunsthaus Rehau, Německo
2017
kouzleni řádem, Galerie Klatovy / Klenová
Konkrétní podzim, Materiál – struktura – objekt, Hradec Králové a Pardubice
2016
Konkrétní podzim, Čtverec, Muzeum Východních Čech, Hradec Králové
2015
Konkrétní podzim, Trojúhelník, Galerie U přívozu a Villa Conkreta, Hradec Králové
Konkret/ism 1967 – 2015: Výstava KK3 Klubu konkretistů, Topičův salon, Praha
2014
Konkrétní podzim, Kruh, Novákovy garáže, Hradec Králové
DUALITA 02, Idea Univerzity, FaChT Univerzity Pardubice
2013
Klub konkretistů a přátelé: 45 let poté…, OGV Jihlava
2012
Nanostruktury, ISWA, Nová scéna ND, Praha
2010
Geometrie citlivosti, Galerie Caesar, Olomouc
2009
Doxnano, DOX, Centrum současného umění, Praha
2008
1. bienále kresby Plzeň
Live Art of Explosia, Sýpka, Pardubice
2007
Czeska piwnica, Lublin, Polsko
2006
Dostředivé okraje. Vizuální umění z Pardubického kraje, Dům U Jonáše, Pardubice
Dostředivé okraje. Vizuální umění z Pardubického kraje, Zámek Litomyšl
Dostředivé okraje. Vizuální umění z Pardubického kraje, Galerie města Plzně
BLACK ´06, 2. ročník Pardubického výtvarného festivalu, Pardubice
Dostředivé okraje. Vizuální umění z Pardubického kraje, Nostický palác, Praha
2004
XXL Malerei, workshop a výstava, Kolín nad Rýnem, Německo
2003
Ornament v současném umění, GMU Hradec Králové
Ornament v současném umění, Galerie města Plzně
UVU, Dötinchen, Holandsko
1990
Český týden, Krefeld, Německo
1990 – 2015
Účast na výstavách UVU Pardubického regionu

 

BÍLÁ NEBO ČERNÁ

Jaroslav Jebavý, mistr kroužků a nejlepší malíř na Dubině, uzavírá svou výstavou dlouhou a úspěšnou kapitolu činnosti benefiční Galerie Fons pardubické firmy STAPRO. Vždy pro něj byly charakteristické barvy, není ale kolorista v pravém slova smyslu. Přestože používá odstíny jako je mint a umí ocenit krásu barevných hmot, je malířem konceptuálním, minimalistickým. Je mu blízké americké malířství ostrých hran, hard-edge painting. Jeho metodou je postupné nanášení různého množství vrstev kroužků na plátno. Kroužení trpělivé až na hraně body artu. Prokroužil se až do hájemství monochromie, jak je vidět na této výstavě. Bílá na bílé ostatně je oblíbeným malířským problémem. Černá a bílá už je problém spíše symbolický. Z pohledu fyziky dvě nebarvy – světlo a jeho nepřítomnost, tedy tma, z pohledu malíře dvě naprosto protikladné hmoty vytvářejí vedle sebe největší a nejnápadnější energetický rozdíl. Malíři op-artu 60. let právě tuto dvojkombinaci využili, aby nám dokázali, jak nedokonale lidské oko funguje. Protiklady bílá nebo černá asociují téměř jakoukoli dualitu, na kterou si vzpomeneme, den a noc, dobro a zlo, východ a západ, mužský a ženský princip… Asociují také binární svět dvojkové soustavy tak dobře využitelný ve světě kybernetiky a tak málo odpovídající světu lidí. Černobílý svět je vždycky svět abstrahovaný. Bílá a černá jsou také odkazem na pardubického rodáka Františka Kyncla, který v Düsseldorfu vydával umělecký časopis Černá na bílém.

Ve svých nejslavnějších obrazech, monumentálních nebeských kruzích, se Jaroslav Jebavý ustavičným kroužením zabýval také vztahem hladiny a hloubky. Co je podklad a co povrch, když se tahy štětcem prolínají jako na displayi či vodní hladině a proměňují naši pozornost? Či možná proměňují se právě díky naší pozornosti? Mihotání dosažené vrstvami barevných valérů nahradil v aktuální práci vibracemi vznikajícími z ostrého kontrastu. Ke kruhům se přidaly čtverce, dříve nemyslitelná hranatost. Kruh a čtverec jsou doplňujícím se antagonem duchovního a pozemského, racionálního a emotivního. Projevují se jako pohyb a stabilita. Autor se vrací k antickým meandrům a labyrintům. Tím se do některých obrazů dostává motiv cesty. Putujeme očima, plujeme na kruzích a přeskakujeme ze čtverečku na čtvereček. Plátna se obvykle vyskytují ve dvojicích provedených analogickým postupem, ale v protikladné barevnosti. Pepitové obrazy Jaroslava Jebavého jsou proměnlivou sítí rozkmitávanou otázkou, zda je výsledná emoce malby spíš černá? Nebo bílá?

                                                                                                                                                                                                                                                      Martina Vítková