Josef Blecha
KARIKATURY - Slavné tváře v čarách

JOSEF BLECHA
Narozen v roce 1952, Josef Blecha vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.Karikatury osobností začal kreslit v roce 1976. Jeho tvorbu otiskly české deníky, časopisy, ale objevily se také v The New York Times, The New York Times Review, The New Yorker či Playboy. Svými kresbami portrétních karikatur doprovodil i řadu knih, výtvarných katalogů, LP a CD (Marek Eben, Zdeněk Pohlreich, Ladislav Vostárek, Jiri Suchý, Tomáš Bím, Tony Scott, Milan Svoboda, Gadrew Way). Dosud uspořádal a zúčastnil se více než 100 samostatných a společných výstav.
Josef Blecha dokáže pomocí jednoduché precizní linky elegantně vystihnout danou podobu tím nejúspornějším způsobem. Při své tvorbě se však snaží proniknout i do mysli a charakteristického prostoru své předlohy. Vedle samotné, často až ikonické podoby, klade mimořádný důraz na výslednou výtvarnou stránku díla. Jeho práce je výjimečná pro svou čistou techniku a schopnost přiblížit emoci, která z díla vyzařuje. Mezi svými současníky je výjimečný především svou nádhernou linkou, kterou zakomponovává do barevných koláží a vytváří tak jedinečná umělecká díla. Svou tvorbou navazuje na vynikající představitele vysoce specifické a náročné disciplíny portrétní karikatury, jakými byli např. František Bidlo, Antonín Pelc, Adolf Hoffmeister či Karel Šmíd, hlásí se však i k odkazu slavných amerických karikaturistů, Al Hirschfelda a Saula Steinberga.
Blechova práce prozkoumává nové dimenze v umění prostřednictvím specifické umělecké formy, a proto jsou jeho kolekce zastoupeny v soukromých sbírkách v Evropě, USA, Kanadě i Asii.
Josef Blecha je členem S.V.U. Mánes.

Freddie Mercury

Pablo Picasso

Audrey Hepburn
Kouzlo zachytit podobu lidské tváře
Oscar Wilde charakterizoval umění jako „všeobjímající bezúčelnost“. Ale soudní skicy tváří zlodějů a vrahů založené na svědeckých výpovědích jeho teorii vyvracejí – ony totiž usvědčily mnoho delikventů.
Počítače jsou schopny vytvořit zázračné mechanické podobizny Marilyn Monroe či Alberta Einsteina, doslova perfektní portréty sestavené z různých číslic odlišných stínů či miniaturních fotografií. Ale kdo z vás se kdy pokusil o portrét perem, tužkou či barvou?
Z těch nejslavnějších nás napadnou jména jako Leonardo, Dürer, Rembrandt, Goya, Daumier, Picasso, Matisse a Bacon. Ptám se, protože kouzlo vystihnout lidskou podobu – přetvořit lidskou rukou vedenou linku v podobiznu člověka, jeho charakterové, osobní vlastnosti, povahu a individualitu – odedávna přitahuje.
Lidská dovednost na této úrovni je dokladem neuvěřitelného předstihu před ostatními druhy v živočišné říši.
Před padesáti lety na Yaleské univerzitě jsem díky Josephu Albersovi poznal, že jediný způsob, jak plně docenit díla starých mistrů, je vlastní snaha je vytvořit. Jen si sedněte a pokuste se o Matissův profil, Gauguinův portrét Van Gogha, Picassovy portréty Kahnwailera, Baconovy studie Michela Leirise nebo, s vaším dovolením, jeho triptych mé vlastní tváře z roku 1975. Vytvořit takové podoby bez pracného a zbytečného šrafování a stínování je géniem portrétní karikatury a portrétního umění vůbec. Před vynálezem fotografie (pochopitelně) posunuly tyto schopnosti člověka na samý vrchol žebříčku vizuálního umění.
Historie nám zanechala památky typu Pantheon a Akropolis, řecko-římské sochy, téměř zázračného Michelangelova Davida a Pietu, ale také eleganci býčích zápasů ve vrcholném podání Manoletiho, Dominguina a Cordobése.
Odkazem své doby jsou Velásquezovy a Goyovy portréty královských rodin a papeže, Bourgerauův detail lidské pokožky, Rodinovo zpracování svalstva a monumentální hold Balzacovi. Mistrovská individualita a originalita impresionistů, Gauguinovy kresby, dřevoryty a olejomalby, Renoirovy smyslné ženy, Vuillard, Seurat, Manet – pozemská díla, která posunula naše kulturní dědictví do nových výšin (a cen).
Po mých vlastních mnohaletých zmatených pokusech proniknout do tajemství a kouzla zachytit podobu lidské tváře a osobnosti, na Akademii i mimo ni, na papíře či plátnu, a dokonce ve fotografických portrétech mých přátel, tady přísežně prohlašuji, že v díle Josefa Blechy, v jeho velikém testamentu portrétních karikatur, nalézám mimořádný talent, jehož je tak obtížné nabýt. Přál bych si jen, aby mi prozradil, jak to dělá.
Peter Beard

Frank Zappa

Bob Dylan
