Radoslav Pavlíček

MIMÉSIS

Radoslav Pavlíček se narodil 22. 7. 1952 v Hořicích v Podkrkonoší.
Malíř, kreslíř a konceptuální umělec, který patří k čelním představitelům českého postminimalistického a postkonceptuálního hnutí.

Samostatné výstavy
1975 ASAMBLÁŽE, Divadlo V. Nezvala, Karlovy Vary
1982 KRESBY, Divadlo Vítězného února, Hradec Králové
1983 OBRAZY, Galerie v podloubí, Olomouc
1987 KATAKOMBY, Instalace ve Svobodných Dvorech, Hradec Králové
1988 ŠABLONY, Junior klub Na chmelnici, Praha
1989 KRESBY, Melantrich, Hradec Králové
1990 FOLKLOR, TUNDRA, Instalace v Trade centru, Hradec Králové
1994 THE PROPER SPIRIT, KRESBY, Galerie – bar Nora, Pradubice
1996 PROŘEZÁVANÉ KRESBY, Galerie U dobrého pastýře, Brno
1997 PROŘEZÁVANÉ KRESBY, Galerie moderního umění, Hradec Králové
1998 DVĚ SÉRIE, Galerie Dům pánů z Kunštátu a Poděbrad, Praha
1999 AVIS – SCRIPTURA CONTINUA, Informační centrum, Hradec Králové
2001 ARCUS TRIUMPHALIS, Malá výstavní síň hematologicko-transfúzního oddělení, Nemocnice Louny
2002 MILIEU, MILIEU, Galerie Erasmus, Mělník
2003 PANORAMA: AZUR / PURPUR, Galerie AMB, Hradec Králové
          DECOLORATUS OMISSA, Vlastivědné muzeum a galerie, Česká Lípa
2005 PROŘEZÁVANÉ KRESBY, Činoherní studio, Ústí nad Labem
2010 PROCES ZMĚNY, Klicperovo divadlo, Hradec Králové
2016 PROCES ZMĚNY No. II, Kafé Alternatiff, Praha

Kolektivní výstavy a akce /výběr/
1986 A4, Galerie H, Kostelec nad Černými lesy
          OBRAZY, ŠABLONY (s J. Jebavým), Klub kultury, Polabiny, Pardubice
1988 HUMOR ´88 – Krajská galerie, Hradec Králové + repríza v Horácké Galerii, Nové Město na Moravě
          LOUČENÍ S LENOXEM performance (s. M. Langerem), Kostelec nad Orlicí
1991 RT FAKTOR, TRIANGL + OBLOUK (s M. Langerem), Výstavní síň FOMA, Hradec Králové
1992 MINISALON /ARTFORUM/, Nová síň, Praha
          + další reprízy této výstavy po celém světě (1993 – 2003)
1996 I. NOVÝ ZLÍNSKÝ SALON, Státní galerie ve Zlíně, Dům umění, Zlín
1997 MEZI TRADICÍ A EXPERIMENTEM, Muzeum umění, Olomouc
          AB IGNE IGNEM I–II, zámek Opočno a Nové Adalbertinum v Hradci Králové
1998 A.K.T. 2, (Langer, Filipský, Sůva, Vyšohlíd, Pavlíček), Galerie U dobrého pastýře, Brno
1999 KLUB KONKRÉTISTOV, Slovenská Národná galéria, Bratislava
          II. NOVÝ ZLÍNSKÝ SALON, Státní galerie ve Zlíně, Dům umění, Zlín
2000 SALON KRÁLOVSKÝCH VĚNNÝCH MĚST, Vysoké Mýto
2001 KLUB KONKRÉTISTŮ, Dům umění, Opava
          KLUB KONKRÉTISTŮ BRNO, Muzeum města Brna na Špilberku, Brno
2002 LA BOHÈME EN VOITURE, Musée national de l´automobile, Mulhouse, Francie
2004 IV. MEZINÁRODNÍ BIENÁLE KRESBY, Západočeské muzeum, Plzeň
          KRESBA, KRESBA… ČESKÁ KRESBA 80. LET 20. STOLETÍ ZE SBÍREK ČLENSKÝCH GALERIÍ RG ČR, Masné Krámy,
          Západočeská galerie, Plzeň
2005 7 x HK05, Galerie města Plzně
2006 CZESKA PIVNICA, Osrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice, Lublin, Polsko
          ANDRIOLLI DRAWING COMPETITION, Naleczow, Polsko
          Black ´06 – 2. ročník pardubického výtvarného festivalu, Pardubice
2008 KLUB KONKRÉTISTŮ V. Č., Univerzita Hradec Králové
2009 TO SAMO, ALE INACZEJ, Wroclaw, Polsko
2010 GEOMETRIE CITLIVOSTI, Galerie Caesar, Olomouc
2011 KLUB KONKRETISTŮ VÝCHODNÍ ČECHY A JEHO HOSTÉ, Galerie v zahradě, Kolín
2015 KOKRET/ISM 1967-2015, Topičův salon, Praha

Literatura
Nová encyklopedie českého výtvarného uměni (Academia, Praha, 1995)
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950–2003, XI. díl (Výtvarné centrum Chagal, Ostrava, 2003)
909: Uměni přelomu tisíciletí ze sbírek NG v Praze 1990–2009 (Národní galerie v Praze, Praha, 2009)
Katalogy vystav

Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie v Praze
Moravská galerie v Brně
Muzeum umění Olomouc
Galerie moderního umění v Hradci Králové
a soukromé sbírky

   RADOSLAV PAVLÍČEK – MIMÉSIS

Dobrá umělecká díla vyvolávají otázky, otázky, na něž není snadné nalézt odpovědi. Při jejich hledání se dále větví a vedou nás k průzkumu našeho vnitřního i vnějšího světa. Mohou se stát bedekrem po neprobádaném území, kde jsou lvi, ale kam je velmi radno se občas vypravit. Mohou nám svou nejednoznačností a složitostí pomoci překročit HORIZONT našich běžných představ, v nichž si tak rádi hovíme.

Mezi umělce, jejichž tvorba je neustálým tázáním se po smyslu a skrytých souvislostech stvořeného světa lidské komunikace, patří nepochybně Radoslav Pavlíček, představitel konceptuálního a neo-minimalistického proudu umění. Je znám především jako autor pro-řezávaných slov, mikrotextů, znaků či kodifikovaných architektonických tvarů. Jako podklad pro své práce recykluje nalezený materiál – propagační písmena, polotovary, nalezený odpad – skleněné tabule konferenčních stolků, plastové desky z bílých spotřebičů či kartony se znaky firemní identity, které dále rozšiřují možnosti sdělení, a to jak po formální, tak obsahové stránce.

Hlavním motivem většiny jeho precizně provedených prací je zkoumání komunikačních kódů, které jsou založeny na obecném souhlasu, na společně sdíleném obsahu, který ale není kodifikován a mění se nejen v čase, ale také podle kontextu, v němž jsou slova a znaky prezentovány.

V současné době pozorujeme stále postupující znejasňování dříve samozřejmých sdělení, jež nám již dávno nestačí k popisu skutečnosti, v níž již zcela reálně existuje paralelní svět on-line. Jak tedy dnes chápat MIMÉSIS – hlavní princip-metodu umění od doby antiky – nápodobu reálného světa? Jeho zobrazování, zrcadlení, IMITACI? Je relevantní v dnešní filozofii? Není dnešní svět sám o sobě pohlcen simulakrem virtuálního prostoru, jež nám dává zpět jeho falešný, pokřivený obraz?

Prořezané, do prostoru expandující slovo, které vidíme jen skrze zamlženou opalizující tabuli, může být jednou z mála možných relevantních odpovědí. Slovo bylo na počátku – na počátku historie vnímané skrze text, který nahradil obrazová sdělení. V Pavlíčkově pojetí je slovo zároveň obrazem, na němž se rozehrávají drobná dramata. ASPIDISTRA se stává nepochopenou tragickou hrdinkou a DAIKON mytickým zjevením.

Básnicky bydlí člověk, napsal kdysi Hölderlin a po něm Heidegger. Bytem – domem je naše vědomí, svět, který si každý z nás ve své hlavě buduje. Neustále třídíme zkušenosti, vzpomínky, obrazy a slova. Každého svět je jiný. Pavlíčkův svět je plný zvláštního poetického vizuálního humoru.

Petra Příkazská 

 
1a
2